Στο σχολείο ΟΚΜ, η μάθηση (learning) αποτελεί πρωταρχικό σκοπό και πυρήνα των διαδικασιών της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου.

Κατά την άσκηση του εκπαιδευτικού τους έργου, οι εκπαιδευτικοί ως επαγγελματίες καλούνται να ανταποκριθούν σε έναν διττό ρόλο (αξιολογητή/αξιολογούμενου) σε σχέση με τις αξιολογικές διαδικασίες. Μέσα σε αυτή τη συνθήκη συνυπάρχουν, αλληλοσυμπληρώνονται και αξιοποιούνται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς τρεις διαφορετικοί τύποι αξιολόγησης: α) η αξιολόγηση της μάθησης (assessment of learning), β) η αξιολόγηση για τη μάθηση (assessment for learning) και γ) η αξιολόγηση ως μάθηση (assessment as learning).

Στον μετασχηματισμό του σχολείου σε οργανισμό και κοινότητα μάθησης ιδιαίτερη σημασία έχει η αξιολόγηση ως μάθηση ως μια αναστοχαστική, μετασχηματιστική διαδικασία, η οποία διαμορφώνει ικανότητες αυτεπίγνωσης, αυτοκριτικής και αυτορρύθμισης σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.

Στην αξιολόγηση ως μάθηση, ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές μετασχηματίζονται σε μαθησιακούς πόρους για τους ίδιους και τους άλλους (συναδέλφους και συμμαθητές), η αξιολόγηση μετουσιώνεται σε μαθησιακή εμπειρία και βίωμα, και το σχολείο λειτουργεί ως «κοινότητα μάθησης» που βασίζεται στην εμπιστοσύνη, τη συνεργασία και την αμοιβαιότητα.

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται αναλυτικά ένα πλαίσιο των διαδικασιών της μάθησης και της αξιολόγησης, με παραδείγματα από Περιγραφικές Κλίμακες Αξιολόγησης των Διαδικασιών Μάθησης στα διάφορα πεδία του Εκπαιδευτικού Έργου στο σχολείο.